tabung gajah^^

muka surat

Tuesday 30 July 2013

budaya

Assalamualaikum!

Ramadhan 22th 1434H
amacam?

anyway, because of my official blog tak boleh buka, I end up posting here.
Tak boleh buat apa, sebab bila tangan rasa nak menaip dan otak tepu dengan idea - idea yang entah datang daripada mana, akhirnya mana - mana laman pun boleh jadi tempat mencurah. Sebab tak mampu nak bendung otak sendiri! (itu poyo!)

So, diatas ketidak mampuan untuk membendung idea tentang budaya, let me spill it here!

Semalam, I went for one interview session. Untuk pertama kalinya setelah empat kali interview, aku experienced pergi interview dengan office yang betul - betul macam office.

1st and 2nd interview

Sesi ni berlaku kat my fac. Company datang fac untuk cari students perintis yang boleh join their company. So, I end up not getting the job! aha...
Tapi, merasalah sesi interview dengan company besar. Satu company ingredients dan satu lagi company roti. Nama syarikat? rahsia! ^^

3rd interview

Dalam kilang, production. Simply, keadaan production area with one main office. Worker? Malay and Chinese.
Interviewer seorang. Kali ni lebih santai dan tak macam interview. Boleh kata VIVA pun tak santai macam ni lah!
Working environment: Ok... Ada meja kerusi tapi tak banyak bilik. Tak ramai manpower tapi tak taulah sebenarnya macam mana.
Workers, most of them are women!
Boleh dikatakan keadaan dan cara kerja adalah cara orang Malaysia. Where, malay punya cara kerja yang nampak tak buat kerja but actually trying hard and doing well. As well as, chinese style, kerja gigih dan berkeyakinan.
This is my opinionlah tapi kalau tak suka dengan opinion saya, I don't mind! ^^

4th interview

Company besar yang establish kat Malaysia which is originally from Japan. Kira kalau sebut satu Malaysia tahulah kan. Dan company ni lah yang dah berjaya buat aku nak type post ni!
So, apa yang istimewa?

Manpower

There are all walking fast! Masa tengah tunggu my session, I sat in the waiting area. Dalam pukul 2.30pm camtu. Dan macam biasa my eyes memang memerhati habisanlah kan.
Everyone were discussing with each other
Workers yang keluar masuk pun tak kalah. Suasana yang sibuk tapi tak riuh. Melayu - Cina - India, semua style kerja sama. I can't differentiate apa yang membezakan mereka except warna kulit. Lelaki - perempuan are all same. Jawatan mungkin berbeza, tapi boleh nampak yang mereka memang all out dan bekerja dengan baik.
Working environment

Ada banyak cubical dan partition. Somehow, there's no specific table for specific person. Senang cerita, selalu kalau kita masuk ofis, kita akan nampak seorang satu meja dan duduk jauh - jauh. Tapi, kat company ni, hanya ada meja dan kerusi. Macam meja kat library tapi dalam setiap partition/ cubical.
I walked through the partition sebelum sampai dekat cubical untuk my interview session, banyak cubical kosong tapi bila lalu sebelah cubical yang ada orang, boleh nampak they sat together and discussing. Boleh imagine tak macam mana? And everyone were telling their idea dengan sangat yakin dan mereka yang mendengar tak ada buat muka kerek or menyampah macam tak suka idea tu. Dan boleh dengar dengan jelas daripada area lain yang they are discussing as well.

Boleh imagine dengan tengok drama Queen of the Office (Korean version) atau Haken no Hinkaku (Japanese version). Dan mungkin juga dalam Rich Man Poor Woman (Japanese drama)



 Queen of the Office drama scene

Head of department akan duduk dengan subordinate. Tak ada bilik khas yang disediakan. Ini mengikut apa yang diterangkan oleh HR lah...


Punctuality

No wonder office penuh even baru pukul 2.30pm and everyone are working fast!
Teringat HR tu inform macam ni,

"Because of we are Japanese company, so punctuality is important! Of cause sometime akan jam or heavy rain tapi punctuality tu penting"
Manners

Kalau ingat balik time tunggu giliran, memang akan rasa sangat kerdil. Semua tinggi dan sangat macho bergaya! Rasa sangat kerdil! Ehe!

Tapi, tak rasa macam outliers. Even depa tak great peoples tapi depa tak adalah pandang slack. Even the interviewers, aku dapat rasa depa tau yang aku memang tak ada knowledge kat that area, tapi depa on je. Ada certain interview yang bila tau kita bukan datang dari that area, they're looking down on you dengan pandangan mata dan body language yang kurang  menyenangkan. 
Mungkin interviewer daripada company ni were looking down on me tapi expresi dia tak menunjukkan macam tu. So, simply nak cakap manners tu akan buat orang lebih selesa berkomunikasi dengan kita dalam situasi macam mana sekali pun.

From my previous interview session, bila kita cakap kita just ada basic knowledge untuk certain area, the interviewer straightly asked me:

"Hailorh... So, macam mana meh! Tak susah ke?"
With body language yang macam memperlekehkan interviewee dan kening kerut - kerut some more. Buat interviewee rasa down kot!

Tapi depa:
"So, if .... situation happen, how will you handle it?"
Bahasa dan intonasi yang lebih memberi peluang dan lebih dengan dengan mereka yang ditanya. Not simply judging tapi beri peluang untuk the interviewee come out with a solution. Not simply jump to the conclusion.

So, rasanya you all boleh compare kan apa beza budaya kerja Malaysian dengan Japanese?

Even company tu digerakkan oleh Malaysian tapi sebab the core was Japanese, they grown the working habit dan attitude yang sangat lain. 

I am not saying that Malaysian company are bad. No! Banyak Malaysian company yang establish dan worldwide. It just, satu interpratasi daripada mata kasar seorang fresh graduate.

I read a lot. Ramai orang yang pernah duduk atau belajar dengan overseas, not only Japan. They are all believed, orang - orang yang dapat exposure macam ni akan ada cara fikir yang berlainan. Sebab pembudayaan baru yang lain daripada apa yang ada kat Tanah Melayu.

Tapi, Malaysian are all good jugak sebenarnya. Cuma ada certain - certain part yang perlu diperbaiki.

Same goes to me!

So, Malaysia. Lets make Malaysian proud of Malaysian eh!

^_^

0 comments:

Post a Comment