tabung gajah^^

muka surat

Sunday 1 January 2012

seni

assalamualaikum!

eh? nie entry first 2012 aq eh?
hihi
ok! seni
lari sikit daripada sains
tapi bagi aku
sains itu seni sebenarnya
seni yang cuma mereka yang ingin tahu je akan ambik tau
bukan maksudnyer orang yang belajar sains je akan tau pasal seni
tapi mereka - mereka yang tak belajar sains pun akan tahu pasal seni juga kalau mereka ingin tahu
ok... mungkin tagline hari ni
"untuk mereka yang ingin tahu"
^_*
lately
aku dengar lagu 
aku maafkan kamu by jamal abdillah ft altimet
and also
itu ini begitu begini by mirwana ft altimet

huh?
aku minat altimet?
hmm... entahlah plak... tak sempat kaji part tu lagi

tapi la ni bukan nak cakap bout altimet
tapi bout the lyrics

mungkin aku boleh qoute sikit - sikit

macam ni

"Aku merenung ke luar tingkap
Memikirkan masa aku yang kian singkat
Merancang usaha aku yang perlu ditingkat
Terkenang masa lalu yang lebih ringkas"

dan macam ni
"Yang lebih penting lebih senang dilupakan,
Yang gangsa digilap  kita sangka emas,
Kaca dikejar yang berlian lekas terlepas
Nasi yang dikendong senang tercicir
Bila sibuk mengejar madu mengalir dari bibir
Yang dijual murah untuk beli sepah,
Hingga tubuh kebulur, dan rohani resah"

and also this
"Malam tua tapi kita masih muda lagi
Gerak pantas mulut manis bila ada gadis,
Macam baju tukar laju biar mereka menangis,
Tak heran ada yang lain lain,
Kita saing bukan sukan hanya main main,
Bukan tempat aku untuk mencemuh mencaci,
Tapi aku bukan, lelaki itu lagi,
Kau ada hidup kau aku punya hal sendiri,
Lihat aku punya masjid indah yang terdiri,
Jauh sekali tempat aku mengadili
Tapi aku harap kau pandai membawa diri,
Kalau jumpa diluar pasti bertegur sapa,
Jemput ke rumah aku kalau ada masa"

actually, aku macam dah qoute the whole lyrics
tapi tak kisahlah...

tak tau sebenarnya penulis lirik nak cakap bout apa
tapi kalau ikut daripada definisi "orang bukan seni sangat" macam aku
its all bout changes
perubahan yang memberi kesan
daripada satu fasa yang kurang baik kepada yang lebih baik
perubahan yang mampu diterima oleh orang lain
perubahan yang dipandang serong oleh orang lain
penilaian yang selalu salah melebihi daripada sesuatu yang betul
sebab mata manusia itu jelas yang kasar
yang tersirat ini velocity untuk mendefinisikannya mungkin terlalu perlahan jika dibandingkan dengan kadar hadlaju cahaya?
*ok... yang tu mungkin aku je paham*

tapi hidup kita atas jalanNya
untuk dapat redha Dia
biar persepsi orang lain - lain
tapi yang penting persepsi Dia pada kita
right?


next!

Aku Maafkan Kamu

the official video tak keluar lagi
tapi aku boleh quote stanza yang aku sangat suka
*ini bukan sajak! stanza boleh guna for song tak?*

"ada teratak di hujung kampung
bawah cermin kopak ada kotak
tersembunyi dalamnya ada tempurung
sembunyi bawahnya katak melalak"

ada lagi few yang aku suka tapi korang cariklah lirik tu sendiri dan faham

we people
suka cakap sedap mulut
tanpa tahu yang mana betul dan yang mana salah
rasa macam profesor serba tahu
terus biar mulut cakap macam semua perkara yang keluar tu betul
without thinking the hukum and also the truth behind it
tanpa fikir respon hati orang yang mendengar

Itu ini begitu begini, Beza persepsi di sana-sini,
Cara dia dan cara mereka, Masing-masing punya citarasa,
Itu ini begitu begini, Gosip sensasi di sana-sini,
Kisah dia cerita mereka, Tak peduli benar atau dusta


p/s: mungkin... sampai satu tahap nanti... lagu malaysia yang ada "isi" akan mampu tersenarai dalam buku antologi... siapa tahu bukan?

0 comments:

Post a Comment